PERTAMA IMAM ABU HANIFAH
Nama sebenar Nu’man
bin Tsabit
80H (660M) -150H
(MAZHAB HANAFI)
Imam Abu Hanifah r.a berkata:
“Jika sebuah hadis terbukti sahih, maka itu adalah mazhabku
(pendapatku). (1)
Imam Abu Hanifah juga berkata,
“ Tidak halal bagi seseorang mengambil pendapat kami selama
dia tidak mengetahui dari mana kami mengambilnya”.(2)
KEDUA IMAM MALIK
Nama sebenar: Malik
Bin Anas
(MAZHAB MALIKI)
93H – 179H
(Tempat kelahiran
Zulmarwah Utara Madinah)
Imam Malik r.a berkata:
“Sesungguhnya aku adalah manusia biasa, yang bisa salah dan
bisa benar. Kerana itu , lihatlah pendapatku itu setiap yang sesuai dengan
kitabullah dan as-Sunnah, maka ambilah, dan setiap yang tidak sesuai dengan
Kitabullah dan as-Sunnah, maka tigalkanlah.” (“3)
Imam Malik berkata:
“Setelah Nabi s.a.w,
tak seorangpun kecuali dapat di ambil pendapatnya atau di tinggalkan selian
Nabi s.a.w dan dapat di tinggalkan, kecuali Nabi s.a.w.” (4)
KETIGA IMAM
ASY-SYAFI’I
(Nama sebenar
Mohammad Bin Idris Bin Abbas Bin Usman
Bin Syafi’i)
150H – 204H
(Tempat kelahiran
Ghazzah Palestine)
Imam asy-Syafi’I r.a berkata:
“Jika kalian menemukan di dalam bukuku hal yang
berseberangan dengan Sunnah Rasulullah s.a.w, maka berpendapatlah dengan Sunnah
Rasulullah s.a.w dan tinggalkan lah apa yang aku kata kan.”
(Dalam sebuah riwayat disebutkan)
“Maka ikuti lah Sunnah itu dan janganlah menoleh kepada
perkataan siapa pun.” (5)
Imam asy-Syafi’i r.a berkata lagi:
“Jika sebuah hadis (terbukti) sahih, maka itulah mazhabku
(pendapatku)” (6)
Imam Asy-Syafi’i r.a berkata lagi:
“Setiap hadis dari Nabi s.a.w maka itu adalah pendapatku,
sekalipun kalian tidak pernah mendengarnya dari ku” (7)
Imam Asy- Syafi’I r.a berkata:
“ Setiap masalah yang di situ terdapat hadis sahih dari
Rasulullah s.a.w menurut ahli riwayat, yang berseberangan dengan apa yang aku
katakana, maka aku rujuk dari pendapatku itu semasa hidup dan satelah matiku.”
(8)
KE-EMPAT IMAM AHMAD
(Nama sebenar Ahmad
Bin Muhmmad Bin Hanbal)
164H – 241H
Di lahirkan di Bagdad
Di antara para imam mazhab, Imam Ahmad adalah orang yang
paling banyak menghimpun hadis dan berpegang teguh kepadanya. Bahkan ia dikenal
sebagai orang yang tidak suka menulis buku-buku yang mengandungi
masalah-masalah furu’ dan pendapat semata. Kerana itu:
Imam Ahmad berkata:
“Janganlah bertaklid kepadaku, kepada Imam Malik, Imam
asy-Syafi’i, Imam al-Auza’i maupun
kepada immam Ats-Tsauri tetapi ambillah dari mana mereka mengambil.” (9)
Imam Ahmad juga berkata:
“Pendapat Imam al-Auza’i, Imam Malik, dan Imam Abu Hanifah,
semuanya adalah pendapat, dan itu sama bagiku , Sesungguhnya hujjah ada dalam
atsar (Hadis) (10)
Itulah perkataan-perkataan para Imam Mazhab terkait perintah
berpegang kepada hadis dan larangan bertaklid kepada mereka tampa ilmu. Itu
sangat jelas dan terang.
Berdasarkan itu, siapa yang berpegang kepada setiap
as-Sunnah yang sahih , sekalipun bersebarangan dengan sebahagian pendapat
mazhab para imam tersebut maka ia bukanlah berbeza dengan mereka. Justru ia
mengikuti mereka semua.
Oleh: Abu Faiz Abdul Aziz
Rujukan:
AL-UMM (Imam Syafi’i),
Sifat Solat Nabi (Syeikh Mohammad Nashirudin)
Biografi Imam Mazhab Empat (Dr. Ahmad Asy-Syurbasi)
Manhaj Aqidah Imam Asy-Syafi’i (Dr. Muhammad bin A.W al-Aqil)
1. 1. Di sebutkan oleh Ibnu Abidin dlm al-Hasyiyah
(1/63)dan dlm risalahnya Rasm al-Mufti 1/4)
2. 2. Di sebutkan oleh Ibnu “Abdil Barr di dlm
al-Intiqa fi Fadha ‘il al a’imah al’Arba’ahhal 145, Ibn Qayyim didalam I’lam
al-Muwaqqi’in 93/309)
3.
Di sebutkan oleh ibn Abdil Barr di dalam bukunya
al-jami 2/32 dan Ibn Hazm juga menukil dari nya dlm Ushul al-Ahkam 6/149
4. Menyandarkan pendapat ini kepada imam Malik adalah suatu yang
popular di kalangan ulamak muta ‘akhirin mazhab Maliki Ibnu Hazm dlm Usul al-Ahkam
6/145) Taqiyudin as-Subki dil al-Fatwa (1/148). Abu Daud berkata dlm Masa il
alimam Ahmad hal 276 aku mendengar Ahmad (Imam Ahmad bin Hambal)berkata’ “Tak
seorangpun kecuali dapat mengambil pendapatnya atau di tinggalkan: selian Nabi
s.a.w
5. Di sebutkan oleh al-Harawi di dalam Dzamm al-Kalam 3/47/1,
al-Khatib dlm al-Ihtijaj bi Syafi’I 8/1, Ibnu Asakir 15/9/1, an-Nawawi dalam
al-Majmu 1/63, Ibnul Qayyim 2/361, Sahih Ibnu Hiban 3/284 dengan sanad yang
sahih darinya.
6. Di sebutkan oleh an-Nawawi dalam refensi sebelumnya(al-Majmu) asy
-Sya’rani 1/57, dan dia menyandarkannya kepada al-hakim dan Al-Baihaki dan
al-Fulani hal 107, As-Sya’rani berkata , Ibnu
Hazm berkata, “Yakni, sahih menurutnya atau menurut imam-imam lainnya”
7. Di
sebutkan oleh Ibnu Abi Hatim, hal 93-94)
8. Disebutkan
oleh Abu Nu’aim dalam Hilyah al-Auliya
9/107al-Hawawi 47/1, Ibnu Qayyim dlm I’Lam
al-Muwaqqi’in 2/363 dan al-Fulani hal 104.
No comments:
Post a Comment